Thursday, May 24, 2012

ciri-ciri lelaki (suami) awesome from Ustaz Azhar Idris

Posted by nurul shaida at 10:11 PM
Ciri suami Awesome, mengikut Ustaz Azhar Idrus...

1. Solat fardhu cukup 5 waktu.
   okay, suami saya cukup2. Ada kerja gaji RM800-1500 ke atas, boleh bayar rumah sewa,
boleh beli beras, boleh isi minyak, boleh antar ke tempat keje. Nafkah zahir boleh bagi, bukan n...afkah batin je tau.
   okay, range gaji dia pun 1300-1500 gaklah, tak gaji besar mcm suami org lain tp ckup lah utk aku dgn dia, barang2 dapur, bil2 sume., duit poket harian aku pegi keje, duit myak kete aku..tapi dia tak antar aku ke tempat keje, aku drive sendiri. syukurlah kann3. Ada kenderaan: moto kapcai dah cantek. honda EX5 orait sangat la tu dengan 2 helmet. Basikal pun boleh, tapi penat kayuh kalau dari Bangsar ke KLIA. Sebaik-baiknya kereta, sebab nanti nak bawa isteri yang mengandung ke klinik setiap bulan.
  okay, ade keta dia sendiri. moto pun ade, kdg2 bwk bini dia yg suka merengek mintak bawak bonceng petang2 mkn angin4. Lulus ujian fardhu ‘ain sekolah rendah. Maknanya boleh mandi wajib dengan baik dan boleh ajar isteri mandi wajib dengan betul,
apatah lagi mandi-mandi yang lain.
   dia mandi wajib lagi laaaaaaaaaaaaaama dari aku. kira dia lg particular kot dari aku bab2 mandi ni.
5. Boleh baca al-Quran dan boleh mengajar al-Quran walaupun setakat “Alif Ba’ Ta’” sampai Surah “Iqra’ Bismirabbikallazi Khalaq.”
   okay, boleh bace al-Quran even tak berlagu mcm kt dalam tibi6. Jenis lurus, baik & hati baik, tak menipu. Tadelah sampai menipu kata nak pergi Mydin tapi pergi mengorat jiran taman sebelah.
    so far, takde lagi. kalau kuar pun dengan aku, tak pun dgn bapak aku. takpun dgn adik beradik dia. kdg2 orang tua2 kt kg ajak kuar jugak, minum tea o kat kedai.7. Dia paham kamu, kamu paham dia. Paham jiwo gitu. Serasi bersama. Berbeza tapi boleh masuk.
    aah beza. aku suka apple gebu, dia suka apple ranggup. aku benci tempe tapi dia suka tempe. so aku masakkan jugak tempe kt dia even hdung rasa mcm  nk roboh.8. Gedik joget-joget pun depan bini dan anak-anak je. Depan orang lain sopan santun gitu.
    dulu mase couple gila serious dia ni. sgt proper. drive properly, sit properly, mkn proper. bila dh kwen, datang sengall dia tu, buat fashion show dalam bilik, pakai bra aku n boxer pastu jalan ala2 nyah. syg, i tak larat dh nk tgok u bersilat lah, buat show lah..sakit rahang tau gelak.
9. Jenis tak cemburu buta sangat. Cemburu macam ni ok, “Ehemm..ramainya kawan laki kat opis.. Jangan sampai lupa abang
taw..”
    fine, since kt opis pun ade dua je makluk lelaki, satu bos satu despatch, so dia mmg tak penah jeles. depan hari tatau lah.10. Belajar takat PMR je pun takpe, janji cara dia fikir tu matang dari yang belajar PhD
     dia ni kalau berpikir kalah aku yg ade degree nih. .11. Kalau dia jenis diam tak delah sampai orang kata tak bergaul dengan manusia lain. Kalau dia banyak bercakap pun tadelah sampai dia mengata-ngata orang lain.
      peramah, tapi tak over. pendiam tapi still leh ajak sembang. kalau dgn outsider lah. kalau dgn aku, jenuh nk melayan.12. Malas juga ke masjid, tapi dia pergi gak dalam sehari tu 2 kali sekurang-kurangnya Maghrib danIsyak.
     dia takde lah malas, cuma takde masa. bila mlm mcm free sket msti nk ke masjid. nk ckp tetiap hari tu mmg tak lah. tapi kalau ade ceramah kt masjid mmg dia yg pegi. aku solat kt umah je.13. Walaupun tak kerap ke kuliah agama, tapi bila tengok Youtube Ustaz Azhar Idrus ngajar tu sampai terlupa nak tengok bola. Jika da kuliah di masjid muka dialah ada di antara orang-orang kampung.
     kt laptop aku ade lah aku save ceramah2, selalu gaklah layan dgn dia b4 tdo.
14. Boleh susah senang bersama. Kalau isteri nangis, dia tolong riba isteri dan tenangkan. Kalau isteri sakit, dia tolong jaga dari malam sampai pagi.
     aku tak sempat nangis, baru sentap, dia dh tak bagi aku buat pape keje. suruh solat mgrib and isyak, terus suruh aku tido. pastu kang sedar tengah mlm tgok dia terkebil2 pandang muka aku. konon mcm' "kesiannya bini aku susah hati.." spesies ego, concern tapi tanak tunjuk sgt. kantoi lah u abang..15. Jenis senyum sokmo.
     dia memang kerangggg.tapi peliknya lau ambik gmbr manjang je muka serius. stress aku
16. Tak tengok sangat awek cuns, duk tengok bini dia je walaupn bini dia tak cuns (Tak cun tak pe, boleh tutup lampu)
      kalau awek cun lalu, aku akan ckp, "eeh, lawanya budak tu sayang..." dan dia tgok skali. aci lah kan cmni..tengok sama2. puji keindahan ciptaan Tuhan gak khennnn.

( dipetik dari koleksi ceramah Ustaz Azhar Idrus )

0 comments:

Post a Comment

 

akulah gadis itu Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea